MS Mjølner er bygget spesielt for dette sambandet. Det nye fartøyet har plass til 140 passasjerer, en luftig og moderne salong og selvbetjent kiosk. Fartøyet er 28,2 meter langt, 9 meter bredt, og vil gå med samme hastighet som dagens fartøy.
I innkjøringsfasen vil hurtigbåten benytte dieselmotorer for fremdrift, men på sikt skal MS Mjølner gå elektrisk når den nye batteribytteroboten er på plass i Trondheim senere i år. Dette vil gi en rolig og behagelig reiseopplevelse.
MS Mjølner er det første av fire nye hurtigbåter som vil seile elektrisk i Trondheimsfjorden. De fire fartøyene sørger for å redusere CO2-utslippene med minst 50 prosent i forhold til de tidligere hurtigbåtene.
-Det er gledelig å få MS Mjølner på plass i Trondheim. Det er en flott og solid båt som vil tåle vær og vind i farvannet godt, bekrefter hurtigbåtsjef i Norled, Bjørn Egil Søndenå
Skipsfører Joakim Alexander Eide som har fulgt med fartøyet på byggetilsyn er enig.
-Vi får en veldig god båt. Det er en vesentlig oppgradering fra dagens fartøy både for mannskap og passasjerer. Vi vil nok merke betydelig bedre sjøegenskaper, mindre støy, god tilrettelegging i henhold universell utforming og ikke minst en moderne og fin arbeidsplass for mannskapet. Vi gleder oss til å ta i bruk MS Mjølner på sambandet når alt er klart.
MS Mjølner er bygget at Oma Baatbyggeri på Stord. Katamaranen er bygget i sjøvannsbestandig aluminium, et byggemateriale som er 100 % resirkulerbart. Det sterke, men lette konstruksjonsmaterialet er optimalt når en bygger hurtigbåter.
I løpet av de kommende ukene vil det utføres testseilinger mellom Trondheim og Vanvikan før fartøyet går inn i ordinær rute.